Motorvarianten

GTV Phase 1 (1995-1998)

3l v6 24v small

Bij de introductie in Nederland bestond het programma uit twee motorvarianten, de 2.0 Twin Spark 16v en de 2.0 V6 Turbo. Eind 1997 werd het programma aangevuld met de 3.0 V6 24v. De 4 cilinder 2.0 TS 16v is in de Alfa Romeo range geen onbekende, deze motor is o.a. ook te vinden in de 155 en 145 QV. De 2.0 TS 16v levert dankzij de dubbele ontsteking en variabele kleptiming een keurige 110kW (150pk). De 2.0 V6 Turbo, welke eigenlijk ontworpen werd voor de Italiaanse markt, is met de Garett T25 turbo en intercooler goed voor een vermogen van 147kW (200pk) en een van topsnelheid van 235 km/h.

2.0 TS 16v 110kW (150pk) 215 km/h 8,4 sec.
2.0 V6 TB 147kW (200pk) 235 km/h 7,4 sec.

Spider Phase 1 (1995-1998)

Bij de introductie van de Spider bestond het programma uit twee motorvarianten, de 2.0 Twin Spark 16v met 110kW (150pk) en de 3.0 V6 12v met 141kW (192pk).

2.0 TS 16v 110kW (150pk) 210 km/h 8,4 sec.
3.0 V6 12v 141kW (192pk) 235 km/h 7,3 sec.

GTV Phase 1 “tussenmodel” (1997-1998)

Aan het eind van 1997 werd de 3.0 V6 24v met een vermogen van 162kW (220pk) leverbaar welke een topsnelheid heeft van 240 km/h.
Het tussenmodel heeft t.o.v. de phase 1 een gril met chromen rand, leer in Momo en een 3-spaaks airbagstuur en is met een phase 1 dashboard uitgevoerd waarbij de rand rond de knoppen van de verwarming rechthoekig is in plaats van rond.

3.0 V6 24v 162kW (220pk) 240 km/h 6,7 sec.

GTV Phase 2 (1998-2003)

In 1998 kreeg de GTV zijn eerste facelift en gaat sindsdien door het leven als "Phase 2". Aan de buitenkant werd de gril vervangen door een exemplaar met een chromen randje, met ander gaas en werden de velgen vervangen door een nieuwer model. Aan de binnenkant werden nog een aantal cosmetische veranderen aangebracht, waarvan de meest opvallende de nieuwe midden console is. Qua motoren kwam er een 1.8 TS 16v bij met 106kw (144pk) en peuterde de Alfa technici nog wat extra vermogen uit de 2.0 TS 16v 114kW (155pk). De 3.0 V6 24v kreeg een 6-versnellingsbak en er werden nog wat kleine elektronische wijzigingen doorgevoerd waaronder een elektronisch gasklephuis.
In 2001 werden de motoren schoner vanwege milieueisen, wat ten koste ging van vermogen. De 2.0 TS 16v leverde toen nog 110kW (150pk) en de 3.0 V6 24v 160kW (218pk). De 2.0 V6 TB verdween uit het leveringsprogramma.

1.8 TS 16v 106kW (144pk) 210 km/h 9,2 sec.
2.0 TS 16v 114kW (155pk) 216 km/h 8,4 sec.
2.0 V6 TB 147kW (200pk) 235 km/h 7,4 sec.
3.0 V6 24v 162kW (220pk) 250 km/h 6,7 sec.
2.0 TS 16v (2001) 110kW (150pk) 215 km/h 8,5 sec.
3.0 V6 24v (2001) 160kW (218pk) 238 km/h 6,9 sec.

GTV Cup (1999-2000)

In 1999 werd de GTV Cup geïntroduceerd als speciale uitvoering ter gelegenheid van de GTV Cup die in Italië in werd verreden. De GTV Cup was uitsluitend leverbaar in rood en zilver met de keuze uit twee motoren; de 2.0 TS 16v en de 3.0 V6 24v.

2.0 TS 16v 114kW (155pk) 216 km/h 8,4 sec.
3.0 V6 24v 162kW (220pk) 250 km/h 6,7 sec.

GTV Editione Sportiva (2001)

In 2001 werd ook de GTV Editione Sportiva uitgebracht. Een actiemodel in dezelfde geest als de Cup uit 1999.
Net als de GTV Cup was de GTV Editione Sportiva leverbaar met twee motoren en uitsluitend in de kleur zwart.

2.0 TS 16v 110kW (150pk) 215 km/h 8,5 sec.
3.0 V6 24v 160kW (218pk) 238 km/h 6,9 sec.

Spider Phase 2 (1998-2003)

Net als bij de phase 2 GTV kreeg de Spider dezelfde cosmetische wijzigen mee. Ook werd het motorenpallet aangevuld met de 1.8 TS 16v met 106kw (144pk). De 2.0 TS 16v leverde voortaan 114kW (155pk). De vertrouwde 3.0 V6 12v bleef ongewijzigd.
In 2001 werden ook de motoren voor de Spider vanwege milieueisen aangepast. De 2.0 TS 16v leverde toen nog 110kW (150pk). Tevens werd de 3.0 V6 24v geïntroduceerd met 160kW (218pk) ter vervanging van de 3.0 V6 12v.

1.8 TS 16v 106kW (144pk) 205 km/h 9,3 sec.
2.0 TS 16v 114kW (155pk) 211 km/h 8,4 sec.
3.0 V6 12v 141kW (192pk) 225 km/h 7,3 sec.
2.0 TS 16v (2001) 110kW (150pk) 210 km/h 8,5 sec.
3.0 V6 24v (2001) 160kW (218pk) 233 km/h 6,8 sec.

GTV Phase 3 (2003-2005)

Tijdens de motorshow van Geneve in 2003 kreeg de GTV een meer drastischere facelift, de voorkant van de GTV werd voorzien van een nieuwe neus welke qua uiterlijk op de 147 en 2e generatie 156 leek. Qua motoren werd ook behoorlijk wat veranderd, de 1.8 TS 16v en de 3.0 V6 24v werden uit het leveringsprogramma geschrapt. Hiervoor in plaats kwamen twee nieuwe motoren. Als eerste werd de nieuwe 2.0 JTS leverbaar, deze 4 cilinder was de eerste direct ingespoten benzine motor van Alfa Romeo. Dankzij deze nieuwe techniek werd er uit de 2.0 16v nu een vermogen gehaald van 121kW (165pk) en een topsnelheid van 220km/h. De tweede nieuwe motor was de 3.2 V6 24v , deze motor leverde een vermogen van 176kw (240pk). Met deze V6 haalde de GTV zelfs een topsnelheid van 255 km/h en zorgde er op dat moment voor dat de GTV de snelste in serie geproduceerde Alfa Romeo ooit werd. Deze motor was bekend uit de 147 GTA en 156 GTA, maar in die wagens leverde hij nog eens 10 pk meer. De oude bekende 2.0 TS 16v met 110kW (150pk) bleef in het programma.

2.0 TS 16v 110kW (150pk) 215 km/h 8,5 sec.
2.0 JTS 121kW (165pk) 220 km/h 8,4 sec.
3.2 V6 24v 176kW (240pk) 255 km/h 6,3 sec.

Spider Phase 3 (2003-2005)

Vanaf phase 3 zijn GTV en Spider uitgerust met dezelfde krachtbronnen.
Met een topsnelheid van 242 km/h werd de 3.2 V6 de snelste Spider van Alfa Romeo ooit.

2.0 TS 16v 110kW (150pk) 210 km/h 8,5 sec.
2.0 JTS 121kW (165pk) 215 km/h 8,4 sec.
3.2 V6 24v 176kW (240pk) 242 km/h 6,3 sec.

...

 

Copyright 2017 Ronnie Kuperus