Eerste TCT ervaring

Algemene 916 Register nieuws
Gebruikersavatar
MilleMiglia
916 Guru!
916 Guru!
Berichten: 618
Lid geworden op: vr aug 10, 2007 15:36

Eerste TCT ervaring

Bericht door MilleMiglia » vr jan 20, 2012 17:48

Tijdens onderhoud een Mito TCT meegekregen. Superervaring! Bak schakelt echt soepel en snel - zeker in Dynamic mode. Je kunt hem als automaat rijden, maar zelf flipperen aan het stuur is veel leuker. Denk dat deze bak zich wel eens kan doorzetten binnen de Alfa-gelederen.

Mito beviel overigens ook goed. Kan me de positieve ervaringen van medeforumleden voorstellen.



Gebruikersavatar
sgoedhart
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky
Berichten: 2143
Lid geworden op: wo jun 03, 2009 19:29
Locatie: Hazerswoude-Dorp

Bericht door sgoedhart » vr jan 20, 2012 18:29

Interessant. Ik zou het ook wel willen proeven. Het schakelen opzich gaat dus heel rap, maar reageert ie ook snel? (op de flippers, of met kickdown)


Alfa 145 1.4 Boxer 01-2008 t/m 08-2008
Alfa 156 1.8 TS 09-2008 t/m 10-2009
Alfa GTV 3.0 V6 24V vanaf 2009
Mazda MX-5 01-2011 t/m 09-2011
Alfa 166 2.5 V6 24V 08-2012 t/m 11-2012
Alfa 147 1.6 TS Veloce 01-2013 t/m 05-2013

Gebruikersavatar
Nielsw
916 Guru!
916 Guru!
Berichten: 1051
Lid geworden op: vr sep 11, 2009 12:16

Bericht door Nielsw » vr jan 20, 2012 18:56

Maat van me heeft de Giullietta met 170 pk en TCT bak...

Binnenkort even proberen.


1998 GTV 3.0 V6 24V

Gebruikersavatar
Chris
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky
Berichten: 2356
Lid geworden op: vr jul 08, 2005 11:46
Locatie: Elburg

Bericht door Chris » vr jan 20, 2012 19:27

Ik hoorde juist dat Alfa Romeo nog niet kon tippen aan de systemen van audi/bmw/VW etc.


Spider 2.0 Turbocharged
156 1.9 jtd
Fiat Seicento Turbo 220PK

joost1990
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky
Berichten: 8127
Lid geworden op: do feb 04, 2010 19:24
Locatie: Aerdenhout

Bericht door joost1990 » vr jan 20, 2012 20:16

Tsja als je niet eerder in een VW met DSG gereden hebt bijv. dan kan je geen vergelijking maken...



Gebruikersavatar
sgoedhart
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky
Berichten: 2143
Lid geworden op: wo jun 03, 2009 19:29
Locatie: Hazerswoude-Dorp

Bericht door sgoedhart » vr jan 20, 2012 20:25

Chris schreef:Ik hoorde juist dat Alfa Romeo nog niet kon tippen aan de systemen van audi/bmw/VW etc.
hmm, toch zou ik dat weleens willen vergelijken. Ik heb nl. het idee dat de pers niet altijd objectief is.
Als iets door Alfa gemaakt is, is het per definitie minder goed dan als het door bijv. Audi gebouwd is. Dat is mijn ervaring met autotijschriften in ieder geval.

Bovendien kijken redacteurs van tijdschriften als autoweek vaak naar gebruiksgemak en comfort. Pas testte ze een Brera. Ze vonden de tildrempel te hoog en de dode hoek te groot. Dan denk ik van: lekker belangrijk bij een coupe... Die koop je niet om boodschappen mee te doen toch?


Alfa 145 1.4 Boxer 01-2008 t/m 08-2008
Alfa 156 1.8 TS 09-2008 t/m 10-2009
Alfa GTV 3.0 V6 24V vanaf 2009
Mazda MX-5 01-2011 t/m 09-2011
Alfa 166 2.5 V6 24V 08-2012 t/m 11-2012
Alfa 147 1.6 TS Veloce 01-2013 t/m 05-2013

Henk
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky
Berichten: 8561
Lid geworden op: di sep 19, 2006 20:21
Locatie: Zwolle

Bericht door Henk » vr jan 20, 2012 20:54

sgoedhart schreef:
Chris schreef:Ik hoorde juist dat Alfa Romeo nog niet kon tippen aan de systemen van audi/bmw/VW etc.
hmm, toch zou ik dat weleens willen vergelijken. Ik heb nl. het idee dat de pers niet altijd objectief is.
Als iets door Alfa gemaakt is, is het per definitie minder goed dan als het door bijv. Audi gebouwd is. Dat is mijn ervaring met autotijschriften in ieder geval.

Bovendien kijken redacteurs van tijdschriften als autoweek vaak naar gebruiksgemak en comfort. Pas testte ze een Brera. Ze vonden de tildrempel te hoog en de dode hoek te groot. Dan denk ik van: lekker belangrijk bij een coupe... Die koop je niet om boodschappen mee te doen toch?



Helemaal weer met je eens SANDER!!

Ik bedoel die objectiviteit.

Vr gr Henk,
Een journalist? die een nieuwe auto moet presenteren op TV of in de pers zal niets dan lof hebben voor die auto waarvan de fabrikant hem bij voorbaat vorstelijk heeft beloond.
:roll:


1999 GTV 3.0 V6 24v - Blu Vela

Gebruikersavatar
spiderman Bob
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky
Berichten: 2365
Lid geworden op: za dec 02, 2006 18:07
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door spiderman Bob » vr jan 20, 2012 22:55

joost1990 schreef:Tsja als je niet eerder in een VW met DSG gereden hebt bijv. dan kan je geen vergelijking maken...
De DSG bakken van VW zijn ook niet alles, in een T5 gaan ze ook al stuk.

Net als de voorganger automaat bak in de T5 ( spreek uit ervaring )
met een 174pk en 460NM T5 koppel wat de bak max aan kan.
Met 60dkm stuk.

Gr,
Bob.


SPIDER 3.0V6 12v-Mito 1.4 155TB-T5 180pk

Ex,alfa sud, '79/'82-alfeta gtv usa 2x,'77
Lancia thema turbo,'92-lancia delta,'94
alfa 33 1.7sportwagon,'94-alfa spider usa,'84
alfa 146 jtd,'00-Peugeot 306 cabrio,'97
GTV 2.0V6TB,'96

Gebruikersavatar
MilleMiglia
916 Guru!
916 Guru!
Berichten: 618
Lid geworden op: vr aug 10, 2007 15:36

Bericht door MilleMiglia » za jan 21, 2012 19:20

Ik heb de dsg bak ook gereden in de Audi TT met 3.2 V6, maar dat is al een tijdje geleden. Heb ook wel begrepen dat het een beetje afhangt van de dsg versie hoe snel die reageert. Sommige tdi's hoorde ik van dat de dsg juist traag reageert.

In de normale stand is de tct snel genoeg, gericht op comfort (en beperken van slijtage aan koppelingen denk ik). Schakelt gewoon goed hoor - automatisch of flipperen. In Dybnamic stand is 'ie echt snel en doet 'ie niet onder voor dsg. Je trekt in één streep van nul naar ... zonder enige krachtonderbreking of schok. Automatisch of zelf flipperen. Weet niet zeker, maar bij terugschakelen had ik zelfs het idee dat 'ie even tussengas gaf.

Reageert ook gewoon snel op de flippers of pook. Heb niet echt op gelet of er verschil tussen normaal en dynamic is, maar het heeft me in ieder geval niet gestoord.

I.c.m. de 135 pk MultiAir is het een klein raketje. Wat trekt dat ding zeg! Van onderen sneller dan mijn TS. Maar ja, niet zo'n mooie sound.



Gebruikersavatar
Veloce
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky
Berichten: 1561
Lid geworden op: ma jun 27, 2011 14:00
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door Veloce » za jan 21, 2012 23:13

Ik heb nog nooit in een écht moderne semi-automaat gereden, maar heb alleen ervaring met enkele oudere (en totaal verschillende) modellen.
Ooit eens een week een Smart Roadster van iemand meegekregen. Was best een leuk autootje, maar die bak verpeste echt álles. Moest zó lang nadenken over het schakelen dat je bijna een whiplash kreeg, dat geldt in mindere mate ook voor de Stilo Abarth. Lekkere motor, slome v-bak. Maar dit zijn natuurlijk ook auto's die al een een jaar of 10 oud zijn. Toen was zo'n semi-automaat nog heel wat in je huis-tuin-en-keuken-autootje.

Mijn oom heeft een nieuw model X5 V8. Niet mijn type auto, maar i.c.m. die motor toch wel een indrukwekkend apparaat. Fijne automaat die ook handmatig te schakelen is. Die auto schakelt in handmatige stand echt perfect, je merkt er echt niks van. Maar dat vind ik nou ook juist weer jammer. Zeker met die moderne turboblokjes, je mist wat sensatie.
Ik heb met zowel de Mito (135pk) als Giulietta (170pk) MultiAir gereden, hele fijne auto's maar missen m.i. een beetje beleving. Zeker zo'n Giulietta gaat (o.a. vanwege z'n diff op de vooras) ernstig hard de hoek om. Maar de combinatie van relatief stille turbo-viercylinder en dan ook nog een TCT lijkt me zeker sportief, maar ook wel een beetje saai. Dan neem je eigenlijk al 2 eigenschappen weg die voor een beetje sportiviteit zorgen.
Als je van een beetje sportief rijden houdt, zou ik dan ook nooit een DSG/TCT/etc pakken. Als je de auto als km-vreter hebt is dat een ander verhaal, dan zou ik het zeker overwegen.


'65 Giulia 1600 Super
'03 156 3.2 GTA SW

Arrivederci:
GTV 3.0 V6 24v '98
Giulia Super '74 & '76
75 TS '88 & '89 & 75 TB '87
Alfetta 2.0 Berlina '81
Spider 2.0 Veloce '86
155 2.5 V6 12v Savali '92
164 2.0 V6 TB '95
166 2.0TS '98

Gebruikersavatar
MilleMiglia
916 Guru!
916 Guru!
Berichten: 618
Lid geworden op: vr aug 10, 2007 15:36

Bericht door MilleMiglia » zo jan 22, 2012 16:02

Er is zeker een enorme ontwikkeling in de gerobotiseerde bakken. Die eerste smart's waren inderdaad dramatisch. Geldt ook voor VW Lupo en zelfs de eerste BMW smg bak. Beter maar ook niet perfect was de eerste Cambiocorsa van Maserati. Laatst meegereden met een Peugeot 508 en toen merkte ik dat het schakelen tegenwoordig echt wel goed (comfortabel) gaat.

Vergis je niet in de sportiviteit die deze bakken kunnen bieden. Bij Ferrari (rij je natuurlijk niet automatisch) kun je echt wel serieus de sportiviteit met flippers beleven. Sterker: dat gaat zo snel en werkt zo adrenalineverhogend (met tussengas bij terugschakelen) dat als je overstapt naar een handbak dat je je gaat irriteren aan de omslachtigheid en het tijdverlies tijdens schakelen met handbak. Bij de Lambo Aventador schijnen ze zelfs schokkend schakelen te hebben ingeprogrammeerd om het schakelen dramatisch te maken.

De dsg en tct verenigen het snelle en comfortabele schakelen. Je mist inderdaad het gevoel in je voet van het aangrijpen van de koppeling en in je rechter hand het in elkaar schuiven van de tandwielen. En je mist bij die kleinde turbo's ook wat beleving: brom i.p.v grom. Zo zie je in de hele evolutie van de auto dat we veel emoties gaan missen en er weer nieuwe bijkomen.

Vond de Mito toch een belevenis om te rijden. In Normaal comfortabel en niet nerveus (gelukkig wel strak sturen en stevig geveerd) en in Dynamic erg rap speelgoed. Overigens past ook de kickdown zich aan. In normaal schakelt hij pas terug als je doortrapt. Niet erg want als je normaal rijdt heb je genoeg aan het koppel om te versnellen. In dynamic schakelt 'ie bij gas geven supersnel terug en hangt het blok snaarstrak aan het gas alsof hij zegt: mag ik????!!!!!!



Gebruikersavatar
sgoedhart
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky
Berichten: 2143
Lid geworden op: wo jun 03, 2009 19:29
Locatie: Hazerswoude-Dorp

Bericht door sgoedhart » zo jan 22, 2012 16:09

Interessante stukjes heren. Leuk beschreven ook. Ik krijg steeds meer zin om is een keertje een rappe Mito/Giulietta met tct uit te proberen.


Alfa 145 1.4 Boxer 01-2008 t/m 08-2008
Alfa 156 1.8 TS 09-2008 t/m 10-2009
Alfa GTV 3.0 V6 24V vanaf 2009
Mazda MX-5 01-2011 t/m 09-2011
Alfa 166 2.5 V6 24V 08-2012 t/m 11-2012
Alfa 147 1.6 TS Veloce 01-2013 t/m 05-2013

Gebruikersavatar
Erwin83
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky
Berichten: 1714
Lid geworden op: wo dec 16, 2009 11:37
Locatie: Malden

Bericht door Erwin83 » zo jan 22, 2012 16:18

Realiteit is dat dsg, tct, etc, zorgt voor een lichte reducering van CO2, en dat is waar fabrikanten op worden afgerekend.
Daarnaast zal ook meespelen dat een beetje gti al ruim over de 200pk heeft tegenwoordig, op de voorwieltjes. Ik denk dat een gerobotiseerde bak dit type kanonnetjes ook rijdbaar houdt voor een breder publiek.
Uiteindelijk zijn de snelle, dure varianten toch de marge makers, dus hoe meer mensen je in een dure variant krijgt, hoe beter voor de centjes.

Hoewel ik vanuit engineering oogpunt de downsize twincharge turbo's en gerobotiseerde handbakken prachtig spul vind, ben ik toch een beetje huiverig over wat dit met het wagenpark doet.
Ik denk zomaar dat reparatie / revisiekosten zo de pan uit gaan rijzen dat auto's steeds meer wegwerpproducten worden, en dat lijkt me nou juist weer heel slecht voor het milieu.


Nu een Giulia en een 147-II uit 2007
Ex: Spider 080, 147 JTDm, Sprint QV, 75 1.8ie / 1.8L, 33 1.7ie

Shit doesn't just happen, it is created by an asshole

Gebruikersavatar
Chris
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky
Berichten: 2356
Lid geworden op: vr jul 08, 2005 11:46
Locatie: Elburg

Bericht door Chris » di jan 24, 2012 17:45

Ik heb pas in een audi A6 automaat en in de 159 met automaat. Maar je merkt wel dat Audi het allemaal wat beter door ontwikkeld heeft het loopt soepeler in elkaar over in tegenstelling tot de 159.


Spider 2.0 Turbocharged
156 1.9 jtd
Fiat Seicento Turbo 220PK

Gebruikersavatar
Veloce
Alfa 916 Junky
Alfa 916 Junky
Berichten: 1561
Lid geworden op: ma jun 27, 2011 14:00
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door Veloce » di jan 24, 2012 20:36

Heeft Audi dat wel zelf ontwikkeld of hebben ze gewoon een andere (betere/duurdere) versnellingsbak van een externe leverancier ingekocht?

Vaak zie je toch wel dat het ontwikkelen van versnellingsbakken uitbesteed wordt.


'65 Giulia 1600 Super
'03 156 3.2 GTA SW

Arrivederci:
GTV 3.0 V6 24v '98
Giulia Super '74 & '76
75 TS '88 & '89 & 75 TB '87
Alfetta 2.0 Berlina '81
Spider 2.0 Veloce '86
155 2.5 V6 12v Savali '92
164 2.0 V6 TB '95
166 2.0TS '98

Plaats reactie